Indie
Geografické podmínky:
- silná izolovanost
- Jižní Asie na Indickém subkontinentu (Indie nebyla původně součástí Asie, její lytosferická deska se až později připojila k Asii - vzniká vrásnění - vzniká pohoří Himaláj na severu Indie)
- Himaláje = přirozená ochranná hranice, změna přírodních podmínek (vydatné deště, vysoká vlhkost, teplé podnebí) - to příznivě ovlivnilo zemědělství
- 4. tisíciletí př. n. l. příchod prvních zemědělců
- V Himaláji pramení 3 velké řeky (Indus, Ganga, Brahmaputra)
- Vyspělé zemedělství , řemesla - snaha obchodovat (vybudovali si pravidelné obchodní cesty)
Vyvojové etapy:
1. fáze: Harappská kultura
- 3. - 2. tisíciletí př. n. l. (cca 2300 - 1600 let př. n. l.)
- Nejstarší kultura na území Indie
- Především archeologické poznatky - naleziště Harappa a Mohendžodaro
- Není centralizovaná říše
- Měststké státy, města
- Centra kultury = města (stavěna podle jednotného plánu) - velice vyspělí
2 základní části:
1) Vlastní město:
- Obytná plocha
- Stavěna podle přesných plánů
- Ulice skládány pravoúhle
- Dlážděné cesty
- Různá škála budov
- Pestrý kulturní život
- Domy podobné nižším činžovním domům
- Propracovaný kanalizační systém - v domech byla koupelna, díky kanalizaci nedocházelo k znečišťování ulic
2) Citadela:
- Tvořená hradem/tvrzí
- Dvojí význam - buď sídlo panovníka nebo opevněné místo, které sloužilo obyvatelům města pro ochranu (pravděpodobnější)
- Mírumilovná
- Spíše výroba nástrojů
- Minimální armáda
- Vzdělanost - písemné záznamy, písmo protoindické (není rozluštěné)
- Jednotný systém měr a vah
- Vyspělé řemeslo (keramika, nástroje) a zemědělství (obiloviny, zelenina, soja, luštěniny, bavlna)
- Zánik kolem roku 1600 př. n. l.
Dvě teorie:
1) tzv. Přežití kultury:
- Kultura se nevyvýjela a neměla se kam vyvýjet
2) Pod vlivem cizích nájezdníků:
- Kočovné kmeny (Árijové), které přicházejí ze severu
- Árijové Indii neopouštějí, zůstávají v Indii a postoupili hluboko do vnitrozemí a usadili se u řeky Gangy - vznik nové kultury - tzv. Védské období
Védské období
- Zakládají ji Árijové
- Základem kultury tzv. Védy
Védy:
- Nejstarší písemné památky Indie
- V překladu Védy = vědění
- Rozdílné texty - historie, jak žili, zvyky, společnost, náboženské texty i sociálně politické texty
- Tvořené čtyřmi díly
Upanišády:
- Vznikají v průběhu 7. století př. n. l.
- Obsahují filozofické a náboženské texty
- Hlavní způsob obživy = zemědělství, přidává se i pastevectví (chov hovězího dobytka)
- Rozvinuté řemeslo
- Politická organizace - nám známá
- Vyvýjela se
- V 1. fázi samostatná města, spravována radou, kolektivní správou - později se do čela jednotlivých měst dostal pnovník tzv. Rádža - neomezený panovník
- Staroorientální despocie
- Nevzniká centralizovaná říše -pouze kmenová království, vjejich čele rádžové
- Úkol rádži = především ochrana obyvatelstva + expanze - měl vynikat jako válečník
- Titul rádži nemusel být dědičný
- Opírá se o byrokracii a armádu
- Vzniká dělení společnosti - tzv. varny
Varny:
- Tvoří se 4 varny, do kterých je společnost rozdělená
- Sociální imobilita - nelze se pohybovat po společenském žebříčku
- Varna byla dědičná
1) Brahmáni:
- Kněžská vrstva
- Zprostředkování kontaktu mezi obyvatelstvem a bohy
- Mohou vést náboženské obřady
- Většinou rádci rádžů
2) Kšátrijové:
- Bojovníci
- Odsud vybíráni nástupci panovníka
- Sloužili v Indické armádě
3) Vaišjové:
- Svobodní lidé, kteří se živili prací
- Obstarávají obživu pro celou společnost
4) Šůdrové:
- Nesvobodní lidé
- Nemají práva
- Nejhubší manuální práce
- Otroci
- Často vojenští zajatci
- Přetrvává do 1. tisíciletí př. n. l. - společnost se ještě více rozděluje na casty (sociální imobilita, přetrvávají do dnes) - podskupiny varn
Náboženství:
- Součástí Upanišád (filozoficko-návboženské texty) - odvozuje se z nich náboženství a filozofie
- Zdrojem/pramenem jsou hlavní 3 náboženství
- Typické je přírodní náboženství
- Dodnes pro Indy typické náboženské rituály
Brahmaismus:
- Nábožensko-filozofické učení
- postaven na myšlence koloběhu života - převtělování duší podle toho, jak se člověk choval
Buddhismus:
- Formuje se během 6. stol. př. n. l.
- Zakladatelem Gautami Siddharta (563 - 483 př. n. l.) z Šátrijské varny, syn Rádži, vzdává se svých privilegií a upřednostňuje askezi, usadí se na jednom opuštěném místě, medituje, cílem je ukončení putování jeho duše, aby dospěla k Nirváně
- Začal být označován jako Buddha = osvícený
- Vzdává se materiálních věcí, snaha docílit vyvrcholení duše
- Měl spoustu následovníků
- Formuje pravidlo Čtyř pravd, které říká jak se chovat
- Žije jednoduchým, chudým životem
Džinismus:
- Zakladatelem = myslitel Džina
- Během 6. stol. př. n. l.
- Směřuje k vykoupení duše
- Podobný Buddhismu, ale není tak přísný
- Většina příznivců se uchyluje do kláštera
- Vedou slušný, mravní život
Hinduismus:
- Náboženství bez zakladatele
- Formuje se během celé védské kultury, vychází z Véd
- Vede člověka k uctvívání bohů
- Dělí se podle toho, kterého boha uctívají
- Nejobsáhlejší = kult boha Višny (dnes až 80% Indickéjho obyvatelstva)
- Pracuje s koloběhem života
Literatura:
Eposy:
- Ramajána
- Mahabharáta
Magadská říše
- Formuje se v průběhu 6. - 4. stol. př. n. l.
- Rozkládá se od Nepálu až k řece Ganze
- Nejedná se o centralizovaný stát - tvořena shruba 16 samostatnými státy
- Neustále zde probíhají boje o moc
- 4. století př. n. l. předčasně zaniká po vpádu Alexandra Velikého, který Magadskou říši vyvrátil
- Rozvinutá společnost
- Především podél řeky Gangy
- Cechovní organizace řemesla
- Peněžní obchod
- Kolem roku 325 př. n. l. se znde formuje nový politický útvar - Maurijská říše
Maurijská říše
- 4. - 2 stol. př. n. l.
- Zakladatelem Čandragupta Maurja
- Jednotný centralizovaný stát
Panovník Ašóka
- 273 - 232 př. n. l.
- Dosjednotil Indii
- Největší rozmach říše - zaměřoval se na expanzi - cíl: vytvořit (sjednotit) Indický subkontinent
- Vláda moudrá, spravedlivá, ve prospěch obyvatelstva - snaha zvýšit životní úrověň obyvatelstva (myslel na potřebné obyvatele)
- Zakládal sirotčince, kláštery, nemocnice atd.
- Ašóka vládne pomocí ediktů - nechával je testa do kamene (mravní výnosy, pravidla slušného chování, důstojnosti, empatie)
- Po roce 232 př. n. l. se Ašókovi ideály bortí - vnitropolitický chaos + nájezdy znepřátelených kmenů např. Skytové, Parthové
- 184 př. n. l. rozpad Maurijské říše
- Nevzniká žádný významný politický celek, ten se formuje až ve 4. stol. n. l. - Guptovská říše (jednotný centralizovaný stát, středověká společnost na bázi feudalismu)
Kultura:
- Rozvoj Indické vědy - především exaktní vědy (přírodní vědy)
- Používali pí a desítkovou soustavu, pracovali s nulou
- Rozvinutá astronomie, měli kalendář - sloužil především k náboženským účelům
- Znalost anatomie lidského těla, vyspělé lékařství