Vítězslav Nezval - Edison
O autorovi
- Narodil se 26. 5. 1900, Biskoupky (u Moravského Krumlova) – zemřel 6. 4. 1958, Praha
- Básník, prozaik, dramatik, esejista, scénárista, překladatel, autor literatury pro děti
- Spoluzakladatel poetismu, vůdčí osobnost českého surrealismu.
- Roku 1922 vstoupil do Devětsilu (spolu s Karlem Teigem). Postupně se stal politickým iniciátorem českého avantgardního hnutí.
- Roku 1924 vstoupil do KSČ. Publikoval v Rudém právu, Tvorbě, Odeonu, Nové scéně, Lidových Novinách atd.
- Velmi ho ovlivnily jeho cesty – zejména do SSSR, ale i Francie, Itálie a Řecka. Seznámil se zde s mnoha surrealisty (André Breton), pod jejichž vlivem založil Skupinu surrealistů (1934), kterou roku 1938 rozpustil.
- působil jako dramaturg Osvobozeného divadla
- Po 2. světové válce byl velmi aktivní v KSČ, získal řadu oficiálních poct a funkcí. Jeho tvorba této doby není moc kvalitní, dosahuje úrovně budovatelské poezie, podle Nezvalových příznivců obsahuje snahu najít sama sebe v socialistickém realismu
- Těžiště Nezvalova díla spočívá v lyrice – lyrika s prvky melancholie
- Po roce 1948 píše angažovanou poezii v duchu komunistické ideologie (poema Stalin a Velký orloj)
- Nezval je rovněž autorem řady manifestů, esejů, překladů z franc. poezie a memoárů.
Inspirace:
- dětství
- obraz vesnice i zaujetí velkoměstem
- životní pocit radosti
- obrazotvornost
Nakladatelství
- Součást sbírky Básně noci
Hlavní postavy
Básník sám
- vstupuje do děje svými úvahami
Edison
- americký technik
- vynálezce
- podnikatel
Charakteristika
- lyrickoepická skladba
- rým - sdružený (aabb)
- verš - jedenácti a dvanácti slabičný verš s trochejskou stopou
- autor většinou nepíše diakritická znaménka (tečky, čárky)
Doba děje
- doba života Edisona (1847-1931)
Místo děje
- Praha a Amerika
Kompozice
- 5 zpěvů
- rámcovité
Výchozí zážitek
- toulky noční osvětlenou Prahou a po návratu domů Edisonův životopis v starých novinách
1.zpěv
- motiv sebevražedného stínu provázejícího básníka
- dialog s ním (rub chaotického tempa moderní doby)
2. zpěv
- Zabývá se Edisonem. Jak jako malý roznášel noviny, jak zachránil život malému chlapci, jak se přestěhoval do New Yorku.
- Autor vzpomíná na sebe jako chlapce a na svého otce.
3. zpěv
- autor popisuje Edisonovy vynálezy, zejména žárovku.
- autor oslavuje pokrok civilizace, techniky, ukazuje na důležitost vynálezů, nejen žárovky, ale také telefonu
4. zpěv
- vrchol
- smyslem života a pocitu štěstí = štěstí z objevů, touha dobývat a přetvářet svět
5. zpěv
- obecný pocit radosti ze života („zapomnění na stesk života a smrti“)
- touha po životě
- Básník se probouzí ze svého snění a uvědomuje si, že mluvil sám se sebou. Loučí se.
- Polarita refrénu nepravidelně rozmístěného mezi strofami básně, obraz dvou protikladných světů:
Záměr
- vrchol a překonání poetismu: vážný, hlubší pohled na skutečnost (vliv společenské skutečnosti)
- oslava tvůrčí činnosti člověka, zosobnění všech kladných sil
- básnické vidění moderního světa a člověka
- závažné otázky smyslu tvorby (umělecké, vědecké), života a smrti, život a práce člověka jako hrdinství a dobrodružství
Jazykové prostředky
- personifikace
- anafory (opakování slov na začátku veršů)
jako akrobat jenž přešel po lanu
jako matka která porodila dítě
jako rybář který vytáhl plné sítě
- polarita motivů a konfliktnost (den x noc, stín x jas, smrt x život, sebevrah x vynálezce)
- setkání s básníkových „já“ nebo „my“ (naše životy jsou truchlivé jak pláč)
- vyznání z touhy naplňovat sny činy, nespokojovat se s málem (znovu žít a mít mánii)
- kompozičně ucelená skladba: vývoj od smutku a pesimismu k radosti ze života a optimismu
- metafory - řazené asociativním způsobem
- lyrický mluvčí se označuje jako „piják světel nočních bárek na Vltavě“ apod.
- anaforické spojování veršů vyvolává dojem, jako by jeden básnický obraz vyvolával další, a společně tak vytvářejí celé řetězce představ
- Oslovení (často i neživých předmětů, které jsou takto personifikovány) dodávají zvláště závěrečným veršům vznosný charakter.
Okolnosti vzniku díla
- Edison vznikl během básníkova pobytu u rodičů v Dalešicích na podzim roku 1927. Knižně vyšlo dílo poprvé samostatně r. 1928, od r. 1930 pak jako součást souboru Básně noci.
Vliv díla
- V básni se na jedné straně završují podněty, objevené už civilistickou poezií S.K.Neumanna, na straně druhé předznamenává „melancholický obrat“, který vstoupil do české poezie s počátkem 30. let u básníků, jako byl F. Halas, V. Holan nebo J. Zahradníček
- Celek Nezvalova díla vyvolává prakticky dodnes rozporné reakce. Je oceňována básníkova dovednost a jazykové mistrovství, současně jsou však zaznamenávány hluboké kvalitativní propady, reprezentované především jeho angažovanou poválečnou poezií
- Ani Nezvalovy občanské postoje nebyly vždy zcela jednoznačné. Přes své komunistické zanícení v 50. letech, v době mohutného tažení proti katolickým básníkům, se zastal J. Demla
- Báseň byla zhudebněna jazzovým hudebníkem Janem Spáleným.
Odborné termíny
- anakolut - termín označující jev, kdy další část věty nenavazuje syntakticky správně na část předcházející, např. kde jsem v pachu novinářské černi tona
- enumerace – výčet, např: Grand Trunk Herald! Velký Věstník ve voze!
- perifráze – opis, který vystihuje určitý jev nebo děj pomocí typických znaků, např: ptáka našich nocí s kterým dlouho bdíme, metlu příšer stínů jíž je zaháníme
- přirovnání - pojmenování na základě srovnání, podobnosti dvou subjektů, např. stroje chrlí oheň jako Vesuvy
- anafora – opakování shodného slova nebo skupiny slov na začátku za sebou jdoucích veršů nebo vět, např.piják nezachytitelných odstínů, piják světel potopených do stínů, piják žen jichž poslouchají sny a hadi
- poetismus – český básnický směr, který vznikl ve 20. letech 20. stol. V rámci uměl. sdružení Devětsil; vznikl jako opozice proti angažované poezii proletářské (Nezval, Teige, Biebl…)
- lyrika - nemá děj, vyjadřuje pocity, nálady, dojmy, myšlenky, úvahy autora nebo hrdiny. Rozlišujeme lyriku přírodní, milostnou, vlasteneckou, náboženskou atd.
- epika - založena na dějovosti, vyprávění příběhu
- metafora - přenesené pojmenování na základě podobnosti, obrazné vyjádření
Ukázka
I Naše životy jsou truchlivé jak pláč Bylo tu však něco těžkého co drtí Vracel jsem se domů přes most Legií Bylo tu však něco těžkého co drtí Skláněje se z mostu uviděl jsem stín
|
II
Já jsem býval také v dětství hrdina Tomáši tys nebyl mužem métie bylo tu však něco krásného co drtí |