Václav Hrabě - Blues pro bláznivou holku
Autor: Václav Hrabě (1940-1965)
Český básník, autor beatnické poezie, jediný představitel beat-generation u nás (+ Inka Machulková a Vladimíra Čerepková), beatník, Mácha v texaskách
Narozen v Lochovicích u Berouna jako syn železničáře. Vystudoval jedenáctileté gymnázium v Hořovicích a poté i Vysokou školu pedagogickou v Praze – obor čeština a dějepis. Odmala ho bavila hudba, hrál na housle, klarinet a saxofon, sám také skládal. Se studentskými soubory vystupoval v Redutě, Olympiku a dalších sálech. Miloval jazz, jazz hrál a jeho básně jsou vlastně také takovým jazzem.
Po skončení vojenské služby vystřídal Václav Hrabě několik zaměstnání – byl knihovníkem v Městské knihovně, pracoval jako vychovatel v učňovském středisku, byl lektorem poezie v časopise Tvář, pracoval v poetické kavárně Viola a nakonec nastoupil jako učitel na základní škole.
Václav Hrabě byl nadšen dělníky i Fidelem Castrem. Byl to obraz přesvědčení mladé generace šedesátých let. Byli přesvědčeni o tom, že lze dosáhnout „socialismu s lidskou tváří“. V roce 1965 se setkal s americkým básníkem Allenem Ginsbergem, ve svých dvaceti pěti letech tragicky zahynul na otravu plynem (předpověděla mu to cigánka na parníku na Vltavě, napsal o tom v jedné básni – že odejde ze světa jako mladý a že zemře na otravu).
Dílo Václava Hraběte:
Publikoval své básně pouze časopisecky, za jeho života se tedy jeho básně nedočkaly vydání. Krátce po jeho smrti se jeho básně recitovaly v pražské Viole, brněnském Malém divadle hudby a poezie a v litvínovském Docela malém divadle. Z díla Václava Hraběte se dochovalo asi osmdesát básní a jediná próza. Rytmem naplněné básně si přímo říkaly o jejich zhudebnění. Některé z nich, zvláště v podání Vladimíra Mišíka, doslova zlidověly (Variace na renesanční téma). Básně psal na psacím stroji a rozšiřoval je mezi přátele (někteří ale vůbec nevěděli, že píše poezii)
Václav Hrabě se stavěl proti měšťáctví, pokrytectví a dvojí morálce. Jeho básně byly někdy barokně rozmáchlé, jindy až provokativně přízemní.
- Stop-time – 1969, pásmo, které vyšlo jako bibliofilie
- Blues v modré a bílé – 1977
- Černé nebe nad městem (v exilu 1985)
- Blues pro bláznivou holku – 1991, reprezentativní poezie Václava Hraběte
- Horečka – jediná dochovaná povídka
- hra Margot (rukopis byl později ztracen)
Název: Blues pro bláznivou holku (knižně + a jiné básně)
- Básně často bez názvu, byly jim často přiřazeny později – výbor 12 básní, které připravil už za svého života
Literární druh:
- poezie
Literární žánr:
- balady
- básně (Hrabě využíval širokou škálu forem – blues, sonety, ale i jiné lyrické nebo lyricko-epické žánry, jako byla píseň, romance, ukolébavka, tercína ad. Některé z těchto žánrů jsou ovšem vzhledem k obsahu básní míněny ironicky – „Romance“, „Ukolébavka“)
Téma díla:
- znaky směru beatnické generace – o lásce, zradě, poznávání života, o mládí, společnosti, pohledu druhých lidí, odsouzení současné morálky, mezigenerační problémy, věnováno obyčejným lidem, lidem na okraji spoelčnosti
- Básníkovy rané verše jsou protkány ostrými, místy až provokativními výpady vůči těm, kteří lhostejností a bezcitností zavinili lidské tragédie právě těchto smolařů. V básních jsou často ostře konfrontovány dva světy: svět svobody a spravedlnosti, a oproti tomu svět lhostejnosti, ponižování a útisku.
Nejdůležitější motivy díla:
- trubka (Miles Davis)
- láska
- válka
- odmítání
- milování
- Praha
- příroda
- tramvaje
- ulice
- večer
Časové zařazení + historie:
- 1945 – 1968
Rozdělení literatury u nás do 3 proudů:
-
oficiálně vydávaná
-
samizdatová – texty šířeny mezi čtenáři přepisováním na stroji
-
exilová – vydávaná v zahraniční
-
oslava konce válka
-
obava o budoucnost
Literární skupiny:
-
Skupina 42 – Josef Kainar, Ivan Blatný, Jiří Kolář
-
Skupina kolem časopisu „Květen“ – Miroslav Holub
-
Skupina kolem časopisu „Host do domu“ – Jan Skácel, Oldřich Mikulášek, Milan Uhde
-
Ohnice - Josef Hiršal, Bohumila Grögerová
- + Underground později (Ivan Wernisch, Karel Kryl, Ivan Martin Jirous)
Kompozice díla:
- 12 básní
- na začátku Prolog na konci Báseň skoro na rozloučenou
- verš nepravidelný
- někdy volný
- velmi proměnlivý
- veliká hudebnost a smysl pro rytmus
Postavy:
Básnický subjekt
- píše ze svého pohledu nejčastěji, někdy z pohledu ženské osoby.
- Záměrně se stylizuje do role outsidera, člověka vědomě stojícího na okraji společnosti, kterou pohrdá, případně do role šaška, blázna, vandráka, žebráka či prokletého básníka.
Čas a prostor:
- není přesně určen
- často motivy Prahy a bloudění v ulicích
- domov
- současnost
Jazyk:
- nepoužívá interpunkci
- používá nezvyklá slovní spojení, neotřelá přirovnání, je plný nápadů, originální
- popisy a vyjádření všedních věcí je originální
- někdy používá asociace, které zdůrazňuíe úsporností veršů. Často využívá epiteta (básnické přívlastky), kontrasty.
- obecná čeština, slangové výrazy, citově zabarvená slova
- anafory – básnická figura, opakování stejných slov na počátku veršů nebo slok
Okolnosti vydání:
- Až v pozůstalosti nalezena kompletní sbírka, ta v roce 1990 v čs. vydavateli vyšla
Obsah:
- Prolog
- Podzim
- Variace na renesanční téma
- Ospalé něžnosti
- Krátká báseň o Praze
- Romance
- Infekce
- Blues na památku Vladimíra Majakovského
- Ty
- Ukolébavka
- Zavři oči
- Báseň skoro na rozloučenou
Variace na renesanční téma
- nejznámější text Václava Hraběte. O její popularizaci se v sedmdesátých letech zasloužil zejména Vladimír Mišík, o několik let později pak písničkář Vladimír Veit. Zmiňovanou variací je v tomto případě moderní obdoba středověkých svítáníček, milostných písní o ranním loučení milenců. Variace toho jaká je láska. Na první pohled se jedná o jednoduchou písňovou formu o čtyřech strofách, pravidelně rýmovanou, jen v úvodní strofě je rytmus báseň tematicky narušen.
Blues na památku Vladimíra Majakovského
- skladba, tempo, rytmus, téma básně na hudebníím vystoupení, Van Gogh, podobný osud jako Majakovský
Báseň skoro na rozloučenou
- vrací se zpět k Prologu a reaguje na něj, cítíme, jak se lyrický subjekt ztotožňuje s těmi, které v „Prologu“ opěvoval.