Reklama:
Karel Jaromír Erben - Kytice
ŽÁNR:
- Jedná se o soubor 13 balad – velmi pesimistických lyricko-epických básní s pochmurným dějem a tragickým koncem.
- Některé nám mohou připomínat také pohádku (Zlatý kolovrat, Vrba) či se svým obsahem blíží legendě (Záhořovo lože).
MOTIVY:
- vina a trest – trest je nevyhnutelný a krutý
- mezilidské vztahy – hlavně mateřská láska
- motiv osudovosti
- marný boj proti nadpřirozeným silám a přírodě
VERŠ:
- (základní jednotka poezie, většinou jeden řádek, 2 verše tvoří jeden rým)
RÝM:
- (zvuková shoda jedné nebo více slabik na konci veršů)
- Sdružený – rýmují se dva po sobě jdoucí verše
A) Svatební košile, Zlatý kolovrat, Vodník, Vrba, Lilie
- Střídavý – sudý verš se sudým, lichý s lichým
B) Kytice, Poklad, Polednice, Štědrý den, Věštkyně
- Obkročný – první verš se čtvrtým a druhý se třetím
- Přerývaný – rýmují se pouze sudé verše, liché bez rýmu
C) Holoubek
Reklama:
VÝZNAM A AKTUÁLNOST:
- s Kyticí přináší Erben do literatury dva nové principy:
- komponovanost – rozmyšlené rozvržení básníàzrcadlově protilehlé básně – první a poslední (Kytice, Věštkyně), druhá a předposlední (Poklad, Dceřina kletba), třetí a třetí od konce (Svatební košile a Vrba), čtvrtá a čtvrtá od konce (Polednice, Vodník), pátá a pátá odzadu (Zlatý kolovrat, Záhořovo lože), prostřední balady (Štědrý den, Holoubek)
- etičnost – (etika – nauka o morálce, jak by se měl člověk správně chovat)
- porušení morálky ukrutý trest
- zakladatel moderní české balady
- balady bez sociálního podtextu (až Bezruč, Wolker, Neruda)
- inspirace v mýtech, strašidelnost, zázračnost
- čerpá z lidové slovesnosti
- rozpor s Máchou à polemika s ním v díle Záhořovo lože (symbol poutníka, sugestivní obraz noční krajiny, Erben nesouhlasí s odporem jedince proti vyšší vůli, ale pokora a pokání jsou cestou k spáse)àErben se na rozdíl od Máchy od svého hrdiny distancuje
- v 70. letech parodicky přepracována divadlem Semafor (Jiří Suchý)àU lavice dítě stálo, z plna hrdla zpívalo!
- zfilmováno animovaně i hraně (režisér Brabec)
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY:
- dějová zkratka
- zkratka v popisech přírody
- úsporný jazyk (neslovesné věty, chybí spojky, místo sloves citoslovce)
- stručné dialogy
- dokonalá zvukomalba (onomatopoie) – ve Vodníkovi (vyvalily se vlny zdola, na topole podle skal, zelený mužík zatleskal)
AUTOROVA TVORBA:
- čerpání z lidové slovesnosti, mýtů
- hrdina se vymyká romantismu
- nijak rozsáhlé popisy přírody
- neobjevují se typické protiklady
- vše se odehraje ve velmi krátkou dobuàbaladická zkratka
- čas se zastavil, je neměnný a absolutní
- prostředí je romantické (jezera, hřbitovy, lesy)
- výskyt nadpřirozených bytostí
- zvláštní chápání vinyàErben ji spojuje s těmi, kteří se jí chtě nechtě dopustili à hrdinové se proti trestu nebouří (jako u Máchy)
Další tvorba:
a) pohádky:
- (pohádkové bytosti pro něj byly alegoriemi dějů v přírodě) – Tři zlaté vlasy děda Vševěda, Dlouhý, široký a bystrozraký (vítr, voda, země)
OKOLNOSTI VZNIKU DÍLA:
- Kytice vydána roku 1853 a obsahovala 12 balad, Lilie dodána až později roku 1861
- psána přes 20 let
- první báseň Kytice vyšla již dříve v časopisech a byla velmi kladně přijata (později ovlivnila i jiné autory)
- Kytice celkově přijata velmi kladně, lidé v ní viděli ztvárněnou lidovou moudrost a tradice
SOUČASNÁ LITERATURA:
- Erben se řadí k romantikům českých zemí
- 30. léta 19. století
- myšlenky slovanské vzájemnosti
- vytlačení učeneckého rázu literatury
- díla slouží k účelům výchovným a zábavným
Další autoři:
- Karel Hynek Mácha (Máj – lyrickoepická báseň)
- Josef Kajetán Tyl (časopis Květy české, Strakonický dudák aneb Hody divých žen, Fidlovačka aneb Žádná hněv a žádná rvačka)
Znaky romantismu:
- autobiografičnost (hrdina totožný s autorem)
- hrdina je vně velmi ošklivý, ale vnitřně krásný („v ošklivosti je krása“)
- hrdinovi nikdo nerozumí, cítí se osamělým (individualista), touží po lásce, ale miluje nešťastně
- většinou končí život tragicky, jeho původ je opředen záhadou
- výjimečný člověk ve výjimečné situaci
- není schopen se přizpůsobit společnosti, často znuděný životem, vnitřně rozerván
Romantické prostředí:
- výjimečné
- tajemné
- až hrůzné
- hrady
- katedrály
- sklepení
- temné lesy a jezera
OBSAH KYTICE:
1) Kytice
atmosféra:
- velmi smutná a pochmurná na začátkuàsmrt milované matky
- místy i radostná - děti poznaly svou matku v květině
- na závěr velmi vlastenecká
téma:
- smrt matky, která po sobě zanechala mnoho dětí, sirotků, ty nyní truchlí, obrovské vlastenectví (matka = vlast)
motiv:
- mezilidské vztahyàmateřská láska
- motiv smrti
- motiv vlasti
hlavní myšlenka:
- matka = symbol národa a vlasti
- báseň ukazuje jak krásu jazyka (mateří – douška), tak i krásu naší vlasti
- květy mateřídoušky jsou vlastně i prosté pověsti naší země
hlavní postavy:
- zemřelá matka
- siroty
básnické prostředky:
- epiteton – konstans (drobnolistý kvítek, vlasti milé)
- inverze (vlasti naší milé)
- apostrofa (vy prosté naše pověsti!)
- personifikace (duše její se vrátila)
- anafora (poznaly dítky..poznaly ji..)
- celá báseň je jakási alegorie
rým:
- střídavý
2) Poklad
atmosféra:
- slavnostní (Velký pátek)
- plná tajemství
- později velmi tragická
- kouzelná
téma:
- matka na velký pátek spěchá na mši, když narazí na vchod do jeskyně plné zlata, stříbra a jiného bohatství, je tím tam okouzlena, že chce víc a víc, zapomene na své dítě, a stále ho přemlouvá, aby ještě chvíli počkalo, nakonec se vchod zavře i s dítětem. Až za rok se vchod znovu otevře a matka se shledá se svým dítětem, bohatství už ji dál nezajímá
motiv:
- mateřská láska (zde narušena touhou po bohatství)
- vina a trest: (matka musela celý rok čekat na své dítě, myslela, že už je mrtvé, skoro se zbláznila)
- motiv: čekání, pochopení
hlavní myšlenka:
- často se necháme odradit od důležitých věcí kvůli slávě a bohatství, až příliš pozdě přijdeme na to, že jsme to dobré propásli a připravili se o to vlastní hloupostí
hlavní postavy:
- matka
- její dítě
básnické prostředky (rým):
- střídavý
- později se mění
3) Svatební košile
atmosféra:
- milostná
- hrůzyplná
- tajemná
téma:
- rouhající se dívka, která neujde trestu (typické pro Erbena)
- příliš pozdě si uvědomuje, že to není ten chlapec, kterého kdysi měla ráda
- milý si ji odvede na hřbitov, a tam si ji chce vzít
- zachrání se jen díky motlitbám
motiv:
- hlavní motiv viny a trestu - dívka se rouhala („milého z ciziny mi vrať, aneb život můj náhle zkrať“)
- smrt
- utrpení
hlavní myšlenka:
- neměli bychom se tak rouhat a nehodně prosit
- velký důraz kladen na víru (kdyby se dívka nemodlila, zemřela by)
hlavní postavy:
- mladá dívka – prosí Panenku Marii, aby jí vrátila jejího milého z ciziny
- dívčin milý – mrtvý, vrací se pro svou dívku na svět, aby se stala jeho ženou
básnické prostředky:
- anafora (a lampa ještě svítila, a lampa ještě hořela; Hoj má panenko tu jsem již! Hoj má panenko co děláš?..)
- eufemismus (žel bohu! kde můj tatíček? Již na něm roste trávníček!)
- apostrofa (Maria, panno přemocná!)
- epanastrofa (..skoč a pojď, skoč a pojď a mě doprovoď..)
- synekdocha (ve dne mé oči tlačí sen, oko boží nade mnou)
- epiteton
- hyperboly (byli skokem 20 mil)
- ornans i konstans
- přirovnání
rým:
- sdružený
4) Polednice
atmosféra:
- napjatá
- planá nervozity
- hrůzyplná
téma:
- matka v návalu rozčilení přivolá na své ukřičené dítě Polednici, jakousi tajemnou bytost, ta opravdu přijde a požaduje na matce dítě, matka je k smrti vyděšená, dítě k sobě tiskne takovou silou, že jej udusí
motiv:
- mateřská láska
- vina a trestàmatka je potrestaná tím, že udusí vlastní dítě
- motiv poledne
hlavní myšlenka:
- kvůli naprostým maličkostem se člověk rozzlobí na svého bližního, a až příliš pozdě si uvědomuje, že to nebylo třeba, že dítě mělo matku jen rádo a chtělo, aby se mu více věnovala, matka si to však uvědomila až příliš pozdě, sama se vlastně potrestá
hlavní postavy:
- matka
- dítě
- Polednice
- otec (spolu s ním a polednem přichází jakési uvolnění)
básnické prostředky:
- anafora (Pojď si proň…pojď, vem si ho zlostníka..)
- onomatopoie (ke stolu se plíží tiše, Polednice jako stín)
- epizeuxis (běda, běda dítěti!)
rým:
- střídavý
5) Zlatý kolovrat
atmosféra:
- pohádková
- ponurá (strašidelný les)
téma:
- mladý pán (šlechtic) se zamiluje do dívky, kterou náhodně potká při lovu.
- její matce nařídí, aby ji dovedla na zámek
- babice a její druhá dcera však Dorničce štěstí závidí a tak ji v lese zabijí, usekají končetiny a vypíchnou oči.
- Vše je prozrazeno poté, co ji najde dědeček, za zlatý kolovrat, kužel a přeslici vymění Dořiny údy a ji oživí.
- Její zlá sestra je prozrazena když začne na zlatém kolovratu příst.
motiv:
- mateřská láska (k druhé dceři, kterou měla radši a jí přála bohatého ženicha)
- trest (za vraždu nebohé dívky)
- láska
- závist
- osudovost (ty dvě byly stejně potrestány)
hlavní myšlenka:
- autor poukazuje na lidskou závist, její následné potrestání (Boží mlýny melou), každý je po zásluze potrestán („Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá!“)
hlavní postavy:
- matka – babice
- její dvě dcery
-
mladý šlechtic
básnické prostředky:
- metafory
- personifikace
- epiteton
- epizeuxis
rým:
- sdružený
- na závěr jeden verš jako nějaký dodatek
6) Štědrý den
atmosféra:
- mladistvá
- rozverná
- bezstarostná
- osudová
- později velmi tragická a pesimistická
téma:
- dvě mladé dívky Hana a Marie se na Štědrý den vydaly prosekat ledy na jezeře, aby zjistily, jaká je čeká budoucnost
- Hana se viděla se švarným Václavem
- Marie spatřila jen rakev a kostel
- do roka se vše vyplnilo, Hana se vdala, Marie zemřela
motiv:
- motiv lidových zvyklostí
- láska
- osudovost
- smrt
hlavní myšlenka:
- slovy autora: „je lépe v mylné naději sníti, nežli budoucnost odhaliti a strašlivou poznat jistotu“ - tedy jakési ponaučení na závěr balady
hlavní postavy:
- Marie
- Hana
básnické prostředky:
- epitetony
- přirovnání
- metafory (sníh na šedé hlavě, panenská lilie)
- perifráze (svatební šije košile)
- apostrofa (hoj ty štědrý večere)
- personifikace (vítr laškuje)
rým:
- střídavý
7) Holoubek
atmosféra:
- zpočátku velmi smutná a tragická
- milostná
- plná hrůzy
téma:
- mladé ženě zemře muž, ona však velmi brzy přestane truchlit a vezme si jiného muže.
- Holoubek, který sedává na dubu nad nebožtíkovým hrobem, vrká tak žalostně, že ženě vinu připomene a ta spáchá sebevraždu - utopí se v řece
motiv:
- viny a trestu (za to, že na nebožtíka manžela tak brzy zapomněla)
- osudovosti (osud si ji stejně našel)
- motiv výčitek svědomí
- motiv pobláznění
hlavní myšlenka:
- holoubek symbolizuje svědomí a to právě ženu dohnalo až k sebevraždě
hlavní postavy:
- mladá vdova
- její nový manžel
básnické prostředky:
- přirovnání
- metafory
- personifikace (žel její zahynul, běží časy, běží)
- epitetony
- epizeuxis (beží časy, běží)
rým:
- střídavý
8) Záhořovo lože
atmosféra:
- atmosféra je prosycena vírou v Boha
- velmi smutná
- kajícná
- na závěr radostná
téma:
- Mladý poutník potká na své cestě do pekla zlosyna Záhoře, který zabil mnoho lidí. Záhoř jej nechá projít jen díky tomu, že mu poutník slíbí, že mu přijde říct, co v pekle viděl a slyšel. Po roce se poutník vrací a vypravuje, že ďábel, který sepsal smlouvu s jeho otcem a tím poskvrnil duše i všech svých potomků, odmítal vydat tuto smlouvu a tak jej musel Satan (vládce pekel) mučit. Nejprve v pekelné koupeli, pak s pekelnou děvou a nakonec ho rozkázal dát na Záhořovo lože. Záhoře to vyděsí, prosí za odpuštění a ptá se poutníka, jak odčinit své hříchy. Ten vezme jeho kyj z jabloně, zarazí jej do skály a přikáže mu, aby u něj klečel a prosil za odpuštění, má na něj počkat. Poutník se až jako starý muž vrací po 90 letech, aby oba se Záhořem konečně dosáhli klidu a jako dvě bílé holubičky se vznesou na nebesa
motiv:
- hlavním motivem je vina a trest
- motiv odpuštění
- pokory
- motiv víry
hlavní myšlenka:
- víra v Boha vede k vykoupení
- rozpor s Máchou a symbol poutníka, sugestivní obraz noční krajiny
- Erben nesouhlasí s odporem jedince proti vyšší vůli, ale pokora a pokání jsou cestou k spáse a Erben se na rozdíl od Máchy od svého hrdiny distancuje
- symboly holubice a očištění duše, osvobození, odpuštění
- spojení s přírodou - Záhoř tak dlouho klečel, až obrostl mechem
hlavní postavy:
- poutník, jehož duši otec zaprodal ďáblu a který se pro ni vydává
- Záhoř, zločinec, který svou duši pokáním osvobodí
básnické prostředky:
- nejmetaforičtější báseň celé sbírky
- plno metafor
- personifikace
- anafory
- hyperboly
- epifory
- metonymie
- synekdocha
rým:
- střídavý
- sdružený
- obkročný
9) Vodník
atmosféra:
zpočátku:
- mladistvá
- radostná
- plná optimismu
prostředí jezera:
- velmi truchlivá
- pesimistická, přímo to na nás z básně dýchá (àtypické romantické prostředí)
téma:
- mladé děvče neuposlechne svou matku, a je vtažena do vodního světa.
- Následně se stává Vodníkovou ženou, a narodí se jí dítě.
motiv:
- převažující motiv mateřské lásky (matka nechce pustit dceru k jezeru, dcera nechce poslechnout matku, aby se za vodníkem nevracela, slyší jen křik svého dítěte), viny a trestu (za to, že se k Vodníkovi nevrátila zabil její dítě, za to, že na počátku neuposlechla svou matku a Vodník ji vtáhl do hlubin)
hlavní myšlenka:
- mateřská láska
- lidová slovesnost
- pověsti o vodnících
hlavní postavy:
- matka
- dcera
- vodník
- vodníkovo dítě
básnické prostředky:
- personifikace
- epiteton (o i k)
- inverze
- přirovnání
- onomatopoie (vyvalily se vlny zdola)
- ironie (tam na zemi za kostelem u černého kříže, aby má matička zlatá měla ke mně blíže
- hyperbola (stokrát jsem tě prosila), anafora (vari od našeho prahu, vari pryč ty lstivý vrahu)
rým:
- sdružený
10) Vrba
téma:
- sepětí mladé ženy s vrbou, když vrbu její manžel pokácí, žena umírá, muž dá z jejího dřeva vyrobit kolébku, aby bylo jejich dítě stále s matkou
rým:
- sdružený
11) Lilie
téma:
- mladá dívka zemře a na jejím hrobě vyroste překrásná lilie
- jistý šlechtic ji v lese najde a nechá si ji přesadit k domu
- je jí okouzlen
- v noci dívka ožívá a chodí po sadě
- muž se do ní zamiluje
- po svatbě mu dívka dokonce porodí dítě, ale muž musí nachvíli odjet
- pověří svou matku, aby se o lilii starala, ta jich však naschvál zahubí
rým:
- sdružený
12) Dceřina kletba
atmosféra:
- ponurá
- velmi tragická
- smutná
téma:
- mladá dívka prokleje svou matku, za to, že ji podporovala v jejím lehkomyslném životě
- dívka otěhotněla a zabila své dítě, teď se chystá oběsit
motiv:
- vina a trest
- mateřská láska
- osudovost
13) Věštkyně
téma:
- věštkyně promlouvá o českém národu
- o věštbě kněžny Libuše, o Přemyslu Oráčovi
hlavní myšlenka:
- vlastenectví
- víra v budoucnost národa
- snaha probudit vlastenectví v čtenáři