Reklama:

Karel Jaromír Erben - Kytice

 

 

ŽÁNR:

 

  • Jedná se o soubor 13 balad – velmi pesimistických lyricko-epických básní s pochmurným dějem a tragickým koncem.
  • Některé nám mohou připomínat také pohádku (Zlatý kolovrat, Vrba) či se svým obsahem blíží legendě (Záhořovo lože).

MOTIVY:

 

  • vina a trest – trest je nevyhnutelný a krutý
  • mezilidské vztahy – hlavně mateřská láska
  • motiv osudovosti
  • marný boj proti nadpřirozeným silám a přírodě

VERŠ:

  • (základní jednotka poezie, většinou jeden řádek, 2 verše tvoří jeden rým)

RÝM:

  • (zvuková shoda jedné nebo více slabik na konci veršů)
  • Sdružený – rýmují se dva po sobě jdoucí verše

A) Svatební košile, Zlatý kolovrat, Vodník, Vrba, Lilie                                       

  • Střídavý – sudý verš se sudým, lichý s lichým

B) Kytice, Poklad, Polednice, Štědrý den, Věštkyně

  • Obkročný – první verš se čtvrtým a druhý se třetím
  • Přerývaný – rýmují se pouze sudé verše, liché bez rýmu

C) Holoubek

 

Reklama:

VÝZNAM A AKTUÁLNOST:

  • s Kyticí přináší Erben do literatury dva nové principy:
  1. komponovanost – rozmyšlené rozvržení básníàzrcadlově protilehlé básně – první a poslední (Kytice, Věštkyně), druhá a předposlední (Poklad, Dceřina kletba), třetí a třetí od konce (Svatební košile a Vrba), čtvrtá a čtvrtá od konce (Polednice, Vodník), pátá a pátá odzadu (Zlatý kolovrat, Záhořovo lože), prostřední balady (Štědrý den, Holoubek)
  2. etičnost – (etika – nauka o morálce, jak by se měl člověk správně chovat)
  • porušení morálky ukrutý trest
  • zakladatel moderní české balady
  • balady bez sociálního podtextu (až Bezruč, Wolker, Neruda)
  • inspirace v mýtech, strašidelnost, zázračnost
  • čerpá z lidové slovesnosti
  • rozpor s Máchou à polemika s ním v díle Záhořovo lože (symbol poutníka, sugestivní obraz noční krajiny, Erben nesouhlasí s odporem jedince proti vyšší vůli, ale pokora a pokání jsou cestou k spáse)àErben se na rozdíl od Máchy od svého hrdiny distancuje
  • v 70. letech parodicky přepracována divadlem Semafor (Jiří Suchý)àU lavice dítě stálo, z plna hrdla zpívalo!
  • zfilmováno animovaně i hraně (režisér Brabec)

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY:

  • dějová zkratka
  • zkratka v popisech přírody
  • úsporný jazyk (neslovesné věty, chybí spojky, místo sloves citoslovce)
  • stručné dialogy
  • dokonalá zvukomalba (onomatopoie) – ve Vodníkovi (vyvalily se vlny zdola, na topole podle skal, zelený mužík zatleskal)

AUTOROVA TVORBA:

  • čerpání z lidové slovesnosti, mýtů
  • hrdina se vymyká romantismu
  • nijak rozsáhlé popisy přírody
  • neobjevují se typické protiklady
  • vše se odehraje ve velmi krátkou dobuàbaladická zkratka
  • čas se zastavil, je neměnný a absolutní
  • prostředí je romantické (jezera, hřbitovy, lesy)
  • výskyt nadpřirozených bytostí
  • zvláštní chápání vinyàErben ji spojuje s těmi, kteří se jí chtě nechtě dopustili à hrdinové se proti trestu nebouří (jako u Máchy)

Další tvorba:

a) pohádky

  • (pohádkové bytosti pro něj byly alegoriemi dějů v přírodě) – Tři zlaté vlasy děda Vševěda, Dlouhý, široký a bystrozraký (vítr, voda, země)

OKOLNOSTI VZNIKU DÍLA:

  • Kytice vydána roku 1853 a obsahovala 12 balad, Lilie dodána až později roku 1861
  • psána přes 20 let
  • první báseň Kytice vyšla již dříve v časopisech a byla velmi kladně přijata (později ovlivnila i jiné autory)
  • Kytice celkově přijata velmi kladně, lidé v ní viděli ztvárněnou lidovou moudrost a tradice

SOUČASNÁ LITERATURA:

  • Erben se řadí k romantikům českých zemí
  • 30. léta 19. století
  • myšlenky slovanské vzájemnosti
  • vytlačení učeneckého rázu literatury
  • díla slouží k účelům výchovným a zábavným

Další autoři:

  • Karel Hynek Mácha (Máj – lyrickoepická báseň)
  • Josef Kajetán Tyl (časopis Květy české, Strakonický dudák aneb Hody divých žen, Fidlovačka aneb Žádná hněv a žádná rvačka)

Znaky romantismu:

  • autobiografičnost (hrdina totožný s autorem)
  • hrdina je vně velmi ošklivý, ale vnitřně krásný („v ošklivosti je krása“)
  • hrdinovi nikdo nerozumí, cítí se osamělým (individualista), touží po lásce, ale miluje nešťastně
  • většinou končí život tragicky, jeho původ je opředen záhadou
  • výjimečný člověk ve výjimečné situaci
  • není schopen se přizpůsobit společnosti, často znuděný životem, vnitřně rozerván

Romantické prostředí:

  • výjimečné
  • tajemné
  • až hrůzné
  • hrady
  • katedrály
  • sklepení
  • temné lesy a jezera

OBSAH KYTICE:

1) Kytice

atmosféra: 

  • velmi smutná a pochmurná na začátkuàsmrt milované matky
  • místy i radostná - děti poznaly svou matku v květině
  • na závěr velmi vlastenecká

téma:

  • smrt matky, která po sobě zanechala mnoho dětí, sirotků, ty nyní truchlí, obrovské vlastenectví (matka = vlast)

motiv:

  • mezilidské vztahyàmateřská láska
  • motiv smrti
  • motiv vlasti

hlavní myšlenka:

  • matka = symbol národa a vlasti
  •   báseň ukazuje jak krásu jazyka (mateří – douška), tak i krásu naší vlasti
  • květy mateřídoušky jsou vlastně i prosté pověsti naší země

hlavní postavy:

  • zemřelá matka
  • siroty

básnické prostředky:

  • epiteton – konstans (drobnolistý kvítek, vlasti milé)
  • inverze (vlasti naší milé)
  • apostrofa (vy prosté naše pověsti!)
  • personifikace (duše její se vrátila)
  • anafora (poznaly dítky..poznaly ji..)
  • celá báseň je jakási alegorie

rým:

  • střídavý

 2) Poklad

atmosféra:

  • slavnostní (Velký pátek)
  • plná tajemství
  • později velmi tragická
  • kouzelná

téma:

  • matka na velký pátek spěchá na mši, když narazí na vchod do jeskyně plné zlata, stříbra a jiného bohatství, je tím tam okouzlena, že chce víc a víc, zapomene na své dítě, a stále ho přemlouvá, aby ještě chvíli počkalo, nakonec se vchod zavře i s dítětem. Až za rok se vchod znovu otevře a matka se shledá se svým dítětem, bohatství už ji dál nezajímá

motiv:

  • mateřská láska (zde narušena touhou po bohatství)
  • vina a trest: (matka musela celý rok čekat na své dítě, myslela, že už je mrtvé, skoro se zbláznila)
  • motiv: čekání, pochopení

hlavní myšlenka:

  • často se necháme odradit od důležitých věcí kvůli slávě a bohatství, až příliš pozdě přijdeme na to, že jsme to dobré propásli a připravili se o to vlastní hloupostí

hlavní postavy:

  • matka
  • její dítě

básnické prostředky (rým):

  • střídavý
  • později se mění

3) Svatební košile

atmosféra:

  • milostná
  • hrůzyplná
  • tajemná

téma:

  • rouhající se dívka, která neujde trestu (typické pro Erbena)
  • příliš pozdě si uvědomuje, že to není ten chlapec, kterého kdysi měla ráda
  • milý si ji odvede na hřbitov, a tam si ji chce vzít
  • zachrání se jen díky motlitbám

motiv:

  • hlavní motiv viny a trestu - dívka se rouhala („milého z ciziny mi vrať, aneb život můj náhle zkrať“)
  • smrt
  • utrpení

hlavní myšlenka:

  • neměli bychom se tak rouhat a nehodně prosit
  • velký důraz kladen na víru (kdyby se dívka nemodlila, zemřela by)

hlavní postavy:

  • mladá dívka – prosí Panenku Marii, aby jí vrátila jejího milého z ciziny
  • dívčin milý – mrtvý, vrací se pro svou dívku na svět, aby se stala jeho ženou

básnické prostředky:

  • anafora (a lampa ještě svítila, a lampa ještě hořela; Hoj má panenko tu jsem již! Hoj má panenko co děláš?..)
  • eufemismus (žel bohu! kde můj tatíček? Již na něm roste trávníček!)
  • apostrofa (Maria, panno přemocná!)
  • epanastrofa (..skoč a pojď, skoč a pojď a mě doprovoď..)
  • synekdocha (ve dne mé oči tlačí sen, oko boží nade mnou)
  • epiteton
  • hyperboly (byli skokem 20 mil)
  • ornans i konstans
  • přirovnání

rým:

  • sdružený

4) Polednice

atmosféra:

  • napjatá
  • planá nervozity
  • hrůzyplná

téma:

  • matka v návalu rozčilení přivolá na své ukřičené dítě Polednici, jakousi tajemnou bytost, ta opravdu přijde a požaduje na matce dítě, matka je k smrti vyděšená, dítě k sobě tiskne takovou silou, že jej udusí             

motiv:

  • mateřská láska
  • vina a trestàmatka je potrestaná tím, že udusí vlastní dítě
  • motiv poledne

hlavní myšlenka:

  • kvůli naprostým maličkostem se člověk rozzlobí na svého bližního, a až příliš pozdě si uvědomuje, že to nebylo třeba, že dítě mělo matku jen rádo a chtělo, aby se mu více věnovala, matka si to však uvědomila až příliš pozdě, sama se vlastně potrestá

hlavní postavy:

  • matka
  • dítě
  • Polednice
  • otec (spolu s ním a polednem přichází jakési uvolnění)

básnické prostředky:

  • anafora (Pojď si proň…pojď, vem si ho zlostníka..)
  • onomatopoie (ke stolu se plíží tiše, Polednice jako stín)
  • epizeuxis (běda, běda dítěti!)

rým:

  • střídavý

5) Zlatý kolovrat

atmosféra:

  • pohádková
  • ponurá (strašidelný les)

téma:

  • mladý pán (šlechtic) se zamiluje do dívky, kterou náhodně potká při lovu.
  • její matce nařídí, aby ji dovedla na zámek
  • babice a její druhá dcera však Dorničce štěstí závidí a tak ji v lese zabijí, usekají končetiny a vypíchnou oči.
  • Vše je prozrazeno poté, co ji najde dědeček, za zlatý kolovrat, kužel a přeslici vymění Dořiny údy a ji oživí.
  • Její zlá sestra je prozrazena když začne na zlatém kolovratu příst.

motiv:

  • mateřská láska (k druhé dceři, kterou měla radši a jí přála bohatého ženicha)
  • trest (za vraždu nebohé dívky)
  • láska
  • závist
  • osudovost (ty dvě byly stejně potrestány)

hlavní myšlenka:

  • autor poukazuje na lidskou závist, její následné potrestání (Boží mlýny melou), každý je po zásluze potrestán („Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá!“)

hlavní postavy:

  • matka – babice
  • její dvě dcery
  • mladý šlechtic

básnické prostředky:

  • metafory
  • personifikace
  • epiteton
  • epizeuxis

rým:

  • sdružený
  • na závěr jeden verš jako nějaký dodatek

6) Štědrý den

atmosféra:

  • mladistvá
  • rozverná
  • bezstarostná
  • osudová
  • později velmi tragická a pesimistická

téma:

  • dvě mladé dívky Hana a Marie se na Štědrý den vydaly prosekat ledy na jezeře, aby zjistily, jaká je čeká budoucnost
  • Hana se viděla se švarným Václavem
  • Marie spatřila jen rakev a kostel
  • do roka se vše vyplnilo, Hana se vdala, Marie zemřela

motiv:

  • motiv lidových zvyklostí
  • láska
  • osudovost
  • smrt

hlavní myšlenka:

  • slovy autora: „je lépe v mylné naději sníti, nežli budoucnost odhaliti a strašlivou poznat jistotu“ - tedy jakési ponaučení na závěr balady

hlavní postavy:

  • Marie
  • Hana

básnické prostředky:

  • epitetony
  • přirovnání
  • metafory (sníh na šedé hlavě, panenská lilie)
  • perifráze (svatební šije košile)
  • apostrofa (hoj ty štědrý večere)
  • personifikace (vítr laškuje)

rým:

  • střídavý

 

7) Holoubek

atmosféra:

  • zpočátku velmi smutná a tragická
  • milostná
  • plná hrůzy

téma:

  • mladé ženě zemře muž, ona však velmi brzy přestane truchlit a vezme si jiného muže.
  • Holoubek, který sedává na dubu nad nebožtíkovým hrobem, vrká tak žalostně, že ženě vinu připomene a ta spáchá sebevraždu - utopí se v řece

motiv:

  • viny a trestu (za to, že na nebožtíka manžela tak brzy zapomněla)
  • osudovosti (osud si ji stejně našel)
  • motiv výčitek svědomí
  • motiv pobláznění

hlavní myšlenka:

  • holoubek symbolizuje svědomí a to právě ženu dohnalo až k sebevraždě

hlavní postavy:

  • mladá vdova
  • její nový manžel

básnické prostředky:

  • přirovnání
  • metafory
  • personifikace (žel její zahynul, běží časy, běží)
  • epitetony
  • epizeuxis (beží časy, běží)

rým:

  • střídavý

8) Záhořovo lože

atmosféra:

  • atmosféra je prosycena vírou v Boha
  • velmi smutná
  • kajícná
  • na závěr radostná

téma:

  • Mladý poutník potká na své cestě do pekla zlosyna Záhoře, který zabil mnoho lidí. Záhoř jej nechá projít jen díky tomu, že mu poutník slíbí, že mu přijde říct, co v pekle viděl a slyšel. Po roce se poutník vrací a vypravuje, že ďábel, který sepsal smlouvu s jeho otcem a tím poskvrnil duše i všech svých potomků, odmítal vydat tuto smlouvu a tak jej musel Satan (vládce pekel) mučit. Nejprve v pekelné koupeli, pak s pekelnou děvou a nakonec ho rozkázal dát na Záhořovo lože. Záhoře to vyděsí, prosí za odpuštění a ptá se poutníka, jak odčinit své hříchy. Ten vezme jeho kyj z jabloně, zarazí jej do skály a přikáže mu, aby u něj klečel a prosil za odpuštění, má na něj počkat. Poutník se až jako starý muž vrací po 90 letech, aby oba se Záhořem konečně dosáhli klidu a jako dvě bílé holubičky se vznesou na nebesa

motiv:

  • hlavním motivem je vina a trest
  • motiv odpuštění
  • pokory
  • motiv víry

hlavní myšlenka:

  • víra v Boha vede k vykoupení
  • rozpor s Máchou a symbol poutníka, sugestivní obraz noční krajiny
  • Erben nesouhlasí s odporem jedince proti vyšší vůli, ale pokora a pokání jsou cestou k spáse a Erben se na rozdíl od Máchy od svého hrdiny distancuje
  • symboly holubice a očištění duše, osvobození, odpuštění
  • spojení s přírodou - Záhoř tak dlouho klečel, až obrostl mechem

hlavní postavy:

  • poutník, jehož duši otec zaprodal ďáblu a který se pro ni vydává
  • Záhoř, zločinec, který svou duši pokáním osvobodí

básnické prostředky:

  • nejmetaforičtější báseň celé sbírky
  • plno metafor
  • personifikace
  • anafory
  • hyperboly
  • epifory
  • metonymie
  • synekdocha

rým:

  • střídavý
  • sdružený
  • obkročný

9) Vodník

atmosféra:

zpočátku:

  • mladistvá
  • radostná
  • plná optimismu

prostředí jezera:

  • velmi truchlivá
  •  pesimistická, přímo to na nás z básně dýchá (àtypické romantické prostředí)

téma:

  • mladé děvče neuposlechne svou matku, a je vtažena do vodního světa.
  • Následně se stává Vodníkovou ženou, a narodí se jí dítě.

motiv:

  • převažující motiv mateřské lásky (matka nechce pustit dceru k jezeru, dcera nechce poslechnout matku, aby se za vodníkem nevracela, slyší jen křik svého dítěte), viny a trestu (za to, že se k Vodníkovi nevrátila zabil její dítě, za to, že na počátku neuposlechla svou matku a Vodník ji vtáhl do hlubin)

hlavní myšlenka:

  • mateřská láska
  • lidová slovesnost
  • pověsti o vodnících

hlavní postavy:

  • matka
  • dcera
  • vodník
  • vodníkovo dítě

básnické prostředky:

  • personifikace
  • epiteton (o i k)
  • inverze
  • přirovnání
  • onomatopoie (vyvalily se vlny zdola)
  • ironie (tam na zemi za kostelem u černého kříže, aby má matička zlatá měla ke mně blíže
  • hyperbola (stokrát jsem tě prosila), anafora (vari od našeho prahu, vari pryč ty lstivý vrahu)

rým:

  • sdružený

10) Vrba

téma:

  • sepětí mladé ženy s vrbou, když vrbu její manžel pokácí, žena umírá, muž dá z jejího dřeva vyrobit kolébku, aby bylo jejich dítě stále s matkou

rým:

  • sdružený

11) Lilie

téma:

  • mladá dívka zemře a na jejím hrobě vyroste překrásná lilie
  • jistý šlechtic ji v lese najde a nechá si ji přesadit k domu
  • je jí okouzlen
  • v noci dívka ožívá a chodí po sadě
  • muž se do ní zamiluje
  • po svatbě mu dívka dokonce porodí dítě, ale muž musí nachvíli odjet
  • pověří svou matku, aby se o lilii starala, ta jich však naschvál zahubí

rým:

  • sdružený

12) Dceřina kletba

atmosféra:

  • ponurá
  • velmi tragická
  • smutná

téma:

  • mladá dívka prokleje svou matku, za to, že ji podporovala v jejím lehkomyslném životě
  • dívka otěhotněla a zabila své dítě, teď se chystá oběsit

motiv:

  • vina a trest
  • mateřská láska
  • osudovost

13) Věštkyně

téma:

  • věštkyně promlouvá o českém národu
  • o věštbě kněžny Libuše, o Přemyslu Oráčovi

hlavní myšlenka:

  • vlastenectví
  • víra v budoucnost národa
  • snaha probudit vlastenectví v čtenáři