Reklama:
Jan Neruda - Balady a romance
druh:
- lyricko-epická básnická sbírka
výrazová forma:
- poezie
žánr:
- romance nebo balada (Neruda zde však smazává tradiční chápání romance a balady, balady mají ráz spíše rozmarné romance nebo legendy)
- (balada: lyrickoepická báseň ponurého děje a většinou tragického konce X romance: lyrickoepická báseň rozmanitého obsahu, nejčastěji milostná nebo romantická tematika, vyznívá optimisticky)
- sbírka velmi zapadá do české národní tradice
Reklama:
Formální podoba
kompozice:
- chronologická
- členění textu: 12 balad a 6 romancí
- častá er-forma
jazyk:
- psáno ve verších (trochej- charakteristický pro češtinu)
- několik typů rýmů
- vyskytuje se zde knižní mluva i básnické prostředky (ale ne přemíra, protože Neruda tvrdil, že spousta obrazů myšlenku až dusí!), ale i hovorový jazyk
motivy:
- náboženské
- historické
- biblické
- o smrti
- národu
- přírodě
- politické motivy
- motiv viny a trestu
- lidské vztahy…
- epičnost
- reflexivnost
- vtip
- humor
- sarkasmus
- sociální cítění
- sebeironie (znaky Nerudovy poezie všeobecně)
- využívání lidové poezie
- bájí
- obyčejů
- (apokryfy = převyprávění obecně známého tématu)
- skromný, chvílemi až drsný jazyk
- říká věci přímo
- ve svých básních vypráví krátké příběhy
- prvky dynamizace – elipsy sloves, zvolací věty, hromadění interpunkce
básnické prostředky:
- přirovnání
- metafory
- anafory
- anastrofy
- archaismy
- básnické přívlastky
Tématická výstavba
Balada pašijová:
- náboženský motiv
- základem obecně lidské problémy
- názory prostého lidu
děj:
- Satan přináší Bohu svou žalobu.
- Nestačí mu Ježíšova oběť za spasení celého lidstva, požaduje víc.
- Andělé tedy Ježíšovi přidávají další utrpení (nevděk, zrada).
- Nakonec Satan požaduje muka největší – aby Ježíš viděl, jak jeho matka lká pod křížem.
Balada horská:
- náboženský motiv
- zobrazení naivity dítěte
děj:
- Dítě se ptá babičky, jak vyléčit nemocného.
- Poradí mu, že jitrocelem a jahodníkem.
- Dítě byliny natrhá a snaží se vyléčit ukřižovaného Ježíše (na kříži v kostele).
Balada dětská:
- naivní představa lidí o smrti
děj:
- Pro nemocné dítě, jehož matka usnula, si přišla smrtka.
- Dítě nejprve nechtělo odejít, avšak nakonec matku přece opustilo.
Balada česká:
- národní motivy
- nadpřirozeno
děj:
- Rytíř Paleček potká lesní ženy.
- Jedna z nich, Vesna, mu je ochotna splnit jedno přání.
- Paleček si přeje, aby se mohl probudit každý rok na jaře, když je příroda nejkrásnější.
- Vždy pouze na osm dní.
Romance o Černém jezeře:
- přírodní a vlastenecké motivy
děj:
- Na dně temného jezera je pohřbena dávná sláva českého národa, na kterou se již zapomnělo.
- Toto magické tajemství přitahuje autorovo pozornost a nemůže od hladiny odtrhnout oči.
-
Autor pod jeho hladinou tuší hrdiny, kteří zesnuli pro vlast.
Romance o Karlu IV.:
- historické a národní motivy
děj:
- Králi nechutnalo české víno.
- Kritizoval jej a přirovnával k českému národu.
- Nakonec mu však zachutnalo a i český národ si oblíbil.
Romance o jaře 1848:
- politický podtext
děj:
- Jediná báseň ve sbírce s politickým podtextem.
- Autor popisuje změny v chování společnosti během uvolnění režimu v revolučním roce.
Romance italská:
- náboženský motiv
děj:
- Ugo Bassi (mnich a republikán) je vydán do Říma během boje o sjednocení a má být popraven.
- Mnich knězi, který se mu před smrtí vysmívá, říká, že jej Bůh pozná podle rudého praporu a přijme jako svého sluhu.
Romance Helgolandská:
- motiv viny a trestu
- je to spíše balada, než romance
děj:
- John navede loď na břeh, aby ztroskotala.
- Když k ní přijde a chce ji vykrást, z jejích útrob se ozývají prosby o záchranu.
- Trosečník nabízí půl jmění z lodě.
- John ho nechává umřít, protože chce vše.
- Ráno, když se k lodi vrátí, zjistí, že muž byl jeho budoucí zeť.
Balada zimní:
- motiv nadpřirozena
- viny a trestu
- zlo je potrestáno
děj:
- Čaroděj osvobodil tři muže z šibenice.
- Na oplátku pro něj mají sehnat polštář (ukraden chudě vdově), víno (ukradeno z kostela) a chléb (Hostie ukradená knězi, když ji nesl nemocnému).
- Druhého dne jsou všichni čtyři nalezeni mrtví.
Balada stará – stará!:
- o lidských vztazích
- sociální tematika
děj:
- Žena se vrhne i s dítětem do řeky, aby ukázala mlynáři, co jí provedl.
Balada tříkrálová:
- náboženský a sociální motiv
děj:
- Tři králové se chtěli po narození vnutit Ježíšovi.
- Ten jim odvětil, že až ho budou popravovat, nepřijde žádný z nich.
Romance štědrovečerní:
- náboženský motiv
- vyznívá humorně
děj:
- Sv. Petrovi ze zdá, že je spolu s celou vesnicí u zrození Páně.
- Nejhezčí dívka ze vsi líbá Ježíška a Petr se velmi zlobí, když Panna Maria nezakročí.
Balada májová:
- náboženské motivy
- humorné
- spíše romance
děj:
- Mladá dívka prosí svatou Petronilu, aby jí našla chlapce.
- Je jí jedno jakého, jen aby nebyl zrzavý.
- Když panna najde právě zrzka, dívka jej ráda přijímá.
Balada rajská:
- náboženské motivy
- humorné
- spíše romance
děj:
- Svatá Alžběta je patronkou věrných žen.
- Je však smutná, protože za pět set let nenašla jedinou.
Balada o duši Karla Borovského:
- národnostní námět
- na konci modlitba za záchranu národa (jeho ostrý jazyk nám bude chybět)
děj:
- Dvě dobré duše jsou vpuštěny do ráje, ale třetí – Havlíčkova nejprve ne.
- Svatý Petr ji přijímá teprve poté, co Borovský řekne jedinou modlitbu, kterou kdy napsal.
Balada o polce:
- polka: představuje dívku
- ve skutečnosti jde o tanec
- spíše romance (veselé)
děj:
- Vypráví o tom, jak do vesnice přijela polka (v básni personifikována jako krásná a veselá dívka)a všichni se roztancovali.
Balada o svatbě v Kanaán:
- biblický motiv (Ježíš proměnil vodu na víno)
děj:
- Na svatbě v městě Kanaán došlo víno.
- Přítomen byl však Ježíš s matkou.
- Když Ježíšovi přinesli vodu, přeměnil ji ve vynikající víno.
Zasazení do kontextu české literatury
- Neruda patří do tzv. Generace Májovců. (literatura 2. poloviny 19. stol.)
Generace májovců
- navazovala na odkaz K. H. Máchy (člověk, který neváhal bořit zažité představy o povaze a funkci českého básnictví)
- život byl svázán a limitován absolutistickou vládou Františka Josefa I., který r. 1848 nastoupil na rakouský trůn
- A. Bach byl ministrem vnitra, zavedl přísnou cenzuru, byla potlačena svobodná publicistika a svoboda projevu, omezení vydávání knih
- 1867- rakousko-uherské vyrovnání, české země pocítily zvýšený centralizační tlak z Vídně
- Neruda celou situaci pojmenoval jako „časy zaživa pohřbené“
Almanach Máj
- vystoupení básnické generace, nelíbila se jim situace nejen v literární oblasti
- hlavními organizátory byli Vítězslav Hálek a Jan Neruda
- chtěli svým dílem prolomit „mrtvé“ období
- chtěli dát najevo svou nespokojenost s politickým a kulturním životem, chtěli prosadit demokratické ideály
- chtěli vytvořit novou literaturu, jež by pravdivě zobrazovala svět (tíhnutí k realismu)
- požadavek světovosti literatury, překlady děl
Představitelé Almanachu Máj:
- K. J. Erben
- B. Němcová
- Jan Neruda
Karolína Světlá
- Vesnický román
- Kříž u potoka
Vítězslav Hálek
- Večerní písně
- V přírodě
- Pohádky z naší vesnice
Adolf Heyduk
Rudolf Mayer
Sofie Podlipská
Život autora a vliv na jeho tvorbu
Jan Neruda (1834-1891)
- český básník
- prozaik
- novinář
- fejetonista
- divadelník
- literární a výtvarný kritik
- hlavní představitel generace májovců
- Narodil se v Praze na Malé Straně v bývalých újezdských kasárnách; do Ostruhové (dnešní Nerudovy) ulice se přistěhoval až jako čtyřletý se svými rodiči ze Zásmuk; v Ostruhové ulici bydleli v domě U Dvou slunců.
- Studoval na gymnáziu, poté neúspěšně práva
- Novinářem deníku Čas, poté Hlas
- byl ale také redaktorem časopisů – např. Rodinné kroniky, Květy, Lumír, psal fejetony
- jako novinář byl uznáván, ale jako básník ne, protože psal o „ošklivých“ věcech
- velmi nerad cestoval – všechna jeho díla se odehrávají v Praze
- problémy s alkoholem
- většinu života prožil v nouzi
- nikdy se neoženil
- jeho životními láskami byly Anna Holinová, Karolína Světlá, Terezka Macháčová, Anička Tichá
Znaky Nerudovy tvorby
1) Nerudova poezie
- tíhne k realistickému pohledu na svět (odmítání idyličnosti, iluzí), nesmlouvavý a neskreslený obraz
- epičnost
- reflexivnost
- vtip
- humor
- sarkasmus
- sociální cítěni
- sebeironie
- skromný, chvílemi až drsný jazyk
- využívání lidové poezie
2) Nerudova próza
- realistické ztvárnění skutečnosti
- drobnokresba - specifický záběr na jednotlivé postavy
- umělecká stránka jazyka
- výběr slov a větná stavba blízká spíše hovorové řeči
- vše směřuje ke stručnosti a k úsečnosti
- snaha o přesné zobrazení skutečnosti
- pozorovací talent – uvědomoval si maličkosti, detaily
Dílo
1) novinář
- vtip a satirický humor
- dobrý postřeh
- napsal přes 2000 fejetonů! (fejetony signoval malým trojúhelníkem pod textem)
2) poezie
a) Hřbitovní kvítí:
- odraz atmosféry ve společnosti
- pesimistické verše
b) Knihy veršů:
- má tři oddíly
- známá je báseň Dědova mísa (sociální balada, nadpřirozeno)
c) Písně kosmické:
- víra v pokrok lidstva
- optimismus v souvislosti se změněnými dobovými poměry
- motiv kosmu
d) Balady a romance
e) Prosté motivy:
- intimní zpověď stárnoucího básníka
f) Zpěvy páteční:
- patetické
- vlastenecké verše
- vydané po jeho smrti
- chápány v souvislosti s Velkým pátkem (= smrt po které následuje vzkříšení)
- součástí je báseň Láska
2) próza
a) Povídky malostranské:
- zpodobňuje malostranský život z dob svého mládí
- starosvětské prostředí
- svět maloměstských lidiček
- střídá tón vážný a humorný
- věrná charakterizace postav
b) Arabesky:
- soubor povídek
- obrázky z pražského života