Charles Baudelaire - Květy zla
Autor: Charles Baudalaire
- Narozen v Paříži, vystudoval internátní školu a začal studovat práva
- Vedl bohémský život, založil časopis Veřejné blaho
- Řadí se k francouzským prokletým básníkům 19. stol. (pojmenování prokletí básníci dal → Paul Verlaine)
- Literární a umělecký kritik, píše v období romantismu a symbolismu (dobově jde však ale o realismus!)
- Ve svých dílech popisuje bolest, utpení, nejistotu – vyvolané požitím drog
- Stavěl se proti měšťanské společnosti, jeho pohled na svět byl cynický (bezohledný, necitelný) → nespokojenost ze života plyne z jeho dětství kdy mu otec zemřel a se svým otčímem nevycházel → začal se proti němu bouřit, připadal si že nezapadá do společnosti a svůj stesk se snažil vyjadřovat v básních
- Díky překladu Edgara Allana Poea se stal slavným po celé Evropě
- Zemřel v Paříži 1867 – paralýza (ochrnul na polovinu těla)
Další díla:
Básně:
- Albatros
- Exotický parfém
Eseje:
- Umělé ráje (=Báseň o hašiši)
Knihy:
- Estetické zajímavosti
- Romantické umění
Zápisky:
- Intimní deníky
Zařazení do historického kontextu:
Symbolismus
- 80.léta 20. století ve Francii
- Skutečnost popisována pomocí symbolů - snaha zachytit subjektivní prožitek
Dekadence
- Opovrhování společností
- Zaměření na vlastní nitro, mystika, únik do nereálných světů
- Hledání krásy v ošklivosti, pocit přesycenosti a únavy ze společnosti, psaní o dosud tabuizovaných tématech (morbidita, erotika, kult smrti)
- Pasivita, melancholie, neochota
Další autoři:
- J.A. Rimbaud – báseň Opilý koráb, Iluminace
- P. Verlaine – Saturnské básně, Romance beze slov
- O. Wilde – Obraz Doriana Graye
- A.P. Čechov – Tři sestry, Višňový sad
Literární druh:
- Lyrika
Literární žánr:
- Poezie
Prostředí:
- Paříž 19. století, blíže není uvedeno jelikož jsou to básně
Téma:
- Ukázat krásu v ošklivosti, vlastní nitro, únavu ze společnosti
Kompozice:
- Básnická sbírka kde je cca 140 básní
Básně jsou uspořádany do 6 tématických celků:
- Splín a ideál
- Pařížské obrazy
- Víno
- Květy zla
- Revolta
- Smrt
Motivy:
Splín a ideál:
- smutek
- bolest
- melancholie
- beznaděj
- sen
Pařížské obrazy:
- Sociální motivy
- Velkoměsto
- Lidé
- Svítání
- Soumrak
Víno
- Alkoholové opojení
- Nereálnost
Květy zla
- Pesimismus
- Beznaděj
- Zničení
- Krev
- Temno
Revolta
- Výsměch
- Vzdor
Smrt
- Konec
- Zánik
- Nová naděje
Jazykové prostředky:
- Alexandrín ve formě sonetu
Alexandrín = rýmovaný dvanáctislabičný verš založený na jambu, po 6. slabice má pauzu
Sonet = 14 veršů rozdělených do 4 strof, dvou čtyřveršových – kvartet a dvou tříveršových – tercet
Znaky tvorby:
- Jsou zde vystiženy protiklady - život x smrt, krása x ošklivost
- Je zde oxymorón (= spojení dvou slov, který se navzájem vylučuje)
- V básních líčí lásku a její krásu x láska a její zklamání, nevěra
- Hledání krásy v ošklivosti, bolesti, …
- Popisuje umění jako štěstí a harmonii života, obyčejný život je nudný a zlý
- Často se objevují symboly, metafory a jiná obrazová pojmenování
- Inspiroval se také vjemy, které dráždí smysly (zvuky, vůně, chutě, zrak)
- Obdiv a zároveň nenávist k ženám
Hlavní myšlenka:
- Vyjádření autorových nejniternějších pocitů, myšlenek a vzpomínek, které ukazují na jeho vnitřní neklid.
- Snaha pobouřit a vyburcovat společnost.
- Básník se chce osvobodit od konvence a zastaralých pravidel.
- Dílo pokládá základy novodobé poezie.
Úryvek:
Zdechlina (Mršina, Mrcha)
Vzpomeňte, duše má, nač za letního rána,
jak stvořeného pro lásku,
jsme přišli: u cesty zdechlina rozežraná
na horkém loži z oblásků,
s nohama nahoru jak žena všeho znalá
a potíc jedy zpod žáru,
nedbale nestoudně dokořán otvírala
své břicho plné výparů.
Na tuto hnilobu zářilo slunce zlobně,
jak dopéci by chtělo tu
a velké Přírodě zas vrátit stonásobně,
co spojilo kdys v jednotu;
a nebe patřilo, jak zdechlina v své slávě
jako květ rozvíjí se dál.
Takový silný puch, že vy jste z toho v trávě
div neomdlela, na vás vál.
A mouchy bzučely nad břichem, z jehož hnilob
dralo se černo páchnoucích
pluků larv, valících se jako černý sirob
podél těch cárů živoucích.
To všecko klesalo a stoupalo jak vlna
či perlilo se praskajíc;
to tělo, řekl bys, nafouklé mlhou zplna,
množí se, žije ještě víc.
Ten svět tak prazvláštní zněl hudbou, jako v dálce
peřeje nebo vítr zní,
či zrní, které se obrací na opálce
za rytmického třesení.
Tvary se stíraly a jenom snem už byly,
na dávném plátně lehýnce
hozeným náčrtem, jejž mistr v pravou chvíli
dokončí dík jen vzpomínce.
Tam za skalisky nás pozorovala vztekle
neklidná psice, číhajíc
na chvilku, kdy se zas zakousne do rozteklé
mršiny, z níž teď nemá nic.
- A přece jedenkrát budete, není zbytí,
jak tohle svinstvo plné much,
vy, hvězda očí mých, vy, slunce mého žití,
vy, vášeň má i strážný duch!
Ano! jak tohleto, královno spanilosti,
svátostmi zaopatřenou
vás dají do země práchnivět mezi kosti,
pod tučnou trávu zelenou.
Pak rcete, kráso má, těm červům, kteří v šeru
polibky žrát vás budou dál,
že božskou podstatu i tvar svých lásek věru,
ač dávno tlím jsem uchoval!