Reklama:

Antická kultura a její vliv na pozdější umělecké slohy - maturita

(vypracovaná maturitní otázka)
Reklama:

Antická kultura a její vliv na pozdější umělecké slohy

 

Celkový přínos řecké kultury:

  • ukázněné a logické myšlení
  • nové formy politického uspořádání (monarchie, oligarchie, demokracie)
  • nové pojetí gramotnosti člověka (vzdělávání, abeceda)
  • realistické zobrazení člověka v umění
  • nový pokrok v souvislosti se zavedením železa Architektura:
  • Města: podle plánů, pravoúhlé ulice, kanalizace, vodovody, radnice a divadla, gymnasia = cvičiště.
  • Základní slohy - 1. dórský ( silné sloupy + ostré žlábky + jednoduchá hlavice); 2. iónský (štíhlé sloupy, mělké žlábky, hlavice se dvěma volutami); 3. korintský (štíhlé sloupy, mělké žlábky, složitá hlavice s volutami a motivem listů).

CHRÁMY

  • – souvislost s náboženstvím → příbytek boha
  • není to shromaždiště věřících při obřadu (bůh nesmí být vyrušován)
  • obřady a oltář jsou venku
  • barvené, polychromované – modrá,červená,žlutá
  • sloupy, římsy, trojúhelníkové štíty
  • PARTTHENON – chrám bohyně Athény, Dórsky styl
  • chrám bohyně Nike – Jónský
  • chrám ERECHTEIÓN – Jónský, proslulý předsíní, místo sloupů→  sochy žen- Kariatidy

DIVADLO

  • kruhový prostor = orchestr – místo pro sbor
  • půlkruhové hlediště je vysekáno a vyhloubeno do kopce
  • skéná – místo pro herce
  • Dionýsovo divadlo

ODEON 

  • stejné jako divadlo,ale menších rozměrů
  • určen k recitaci a hudbě

NÁMĚSTÍ – AGORA:

  • přirozené centrum města
  • politický společenský, kulturní, hospodářské centrum
  • kolem sloupová loubí

VEŘEJNÉ LÁZNĚ

GYMNAZION

  • stavby pro vzdělání mládeže
  • studovny, knihovny, sportoviště - stadia

Věda

 - Řekové položili základy mnoha moderních vědních oborů:

a) matematika - Pythagoras (věta o součtu čtverců nad stranami pravoúhlého trojúhelníka), Euklides (věta o odvěsně), Archimedes (geometrie, v Syrakusách konstruoval válečné zbraně proti Římanům, Archimedův zákon o tělese ponořeném do kapaliny)

b) zeměpisEratosthenes (spočítal přesně obvod Země, mapa Země)

c) lékařství - Hippokrates (dělí lidi podle temperamentu - sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik; Hippokratova lékařská přísaha), Galén (fyziologie těla)

d) astronomie - Hipparchos - idea o oběhu planet a Slunce kolem Země (geocentrismus)

e) dějepis - Herodotos a Thukydides

 

Umění

  • založeno realisticky, na člověka - kult krásného těla, atletiky, později i duševní stavy člověka.
  • Absence perspektivy

Sochařství 

  • Polykleitos – socha Doriforos – ideální proporce těla
  • Feidias – socha bohyně Athény se slonoviny a zlata
  • socha Dia v Olympii za zlata a slonoviny – DIV SVĚTA

Malířství – dochovalo se v podobě římských kopií – v podobě mozaiek

  • řecké malby na nádobách → náměty Řeckých bájí

·  Literatura - viz předmět český jazyk

·  Sport - idea olympijských her, od roku 776 př.n.l. v Olympii na počest boha Dia, všeřecký význam, po dobu konání stop válkám, 1x za 4 roky

·  Náboženství - polyteismus - rodina bohů žijících na Olympu - Zeus, Héra, Apollón, Poseidón, Hádés, Athéna, Afrodíta atd.

a)    architektura

  • chrámy – dochovány do dnes, barevné, 3 typy hlavic (sloupy), schéma průčelí
  • město – opevněné centrum, tržiště, loubí
  • divadlo – půlkruhové, do kopce, orchestr, jeviště
  • odeiony – menší než divadlo, pro recitaci
  • budovy pro vzdělávání

b)    sochařství

  • náměty: bohové, nikdo jiný nesměl být vytvořen, kromě vítěze olymp. Her
  • Práxiteles – dal sochám výraz
  • Feidias – pověřen výstavbou Akropole, vytvořil sochu Dia v Olympii
  • Lakonovo sousoší – týká se Tróji
  • Helénistická kultura = řecká + východní kultura

c)     malířství

  • nedochovalo se, známe jen zprostředkovaně (v Říma – mozaiky)
  • zdobení nádob, postav (černé, ženy-bílé)
  • Athénská Akropole
  • Dionýsovo divadlo
  • Odeión

d)    věda

  • Herodotos: dějiny perských válek, vysvětloval zásahy bohů
  • Thukydides: dějiny peloponéské války
  • Pythagoras: matika
  • Hippokrates: lékařství
  • Euklides: matika
  • Archimédes: fyzika
  • astronomové – heliocentrický názor
  • Aristoteles + Alexandr Makedonský – o vydělení věd z filozofie

e)    náboženství

  • nejdříve uctívají přírodní síly, pak ztotožnili podobu bohů s lidmi, bydleli v chrámech
  • hlavní: Zeus + žena Héra (ochránkyně domácnosti)
  • Apollón (Slunce), Artemis (lov), Áres (ničivé války), Hádes (podsvětí), Athéna (moudrost, lstivé války), Afrodita (krása, láska),
  • Na jejich počest jednou za 4 roky Olympijské hry (běh, hod diskem a oštěpem, skok do dálky, box, jezdectví, zápas)

f)    Filozofie - hledá nový výklad světa

  • Milétská škola
  • Démokritos - atomista
  • sofisté - Protágoras
  • Sokrates
  • Platón (427 - 347) → Založil Akademii.
  • Aristoteles vychovatel Alexandra Velikého.
  • skeptikové -  helénistické období(pochybují o poznatelnosti světa), př. - epikurejci

 

Románská kultura

  • formuje se na území bývalých římských provincií, hlavním ohniskem bylo na území dnešní Francie, na šíření měli podíl benediktýni, cisterciaci – mnišské řády
  • vzdělání bylo výsadou kněžích, bohoslužby vedeny v latině
  • ve školách se učila: gramatika (latina), rétorika (latina), logika (filosofie)
  • centrem vzdělanosti: kláštery, věnovali se přepisování antických děl, vznikali knihovny

Architektura

  • 2 předstupně: karolínská (u nás rotunda sv.Víta) a otónská (u nás bazilika sv. Jiří) renesance
  • u nás s opožděním, až v letech 1100-1250
  • rotunda: tvar válce zakončeného kopulí s lucernou, směrem na východ půlkruhový výběžek = absida (oltář)
  • bazilika: obdélníkový půdorys, větší absida, 3 i více lodní, hlavní loď vyšší, dvě postraní nižší, uvnitř odděleno sloupy, když jsou 4 lodě ta čtvrtá je napříč, všechny lodě mají směrem na východ absidy, směrem na západ věže
  • k uzavření prostoru dva typy kleneb:kopule a valená klenba, oboje-těžké a masivní, silné tlakové síly do stran (hrozilo rozvalení staveb)-proto tak silné zdi (typické)-mají velkou nosnou funkci, jen malé okenní a dveřní otvory
  • sdružená okna – dveře a více oken vedle sebe
  • malé stavby, málo členité
  • stavební materiál: kámen, nebo cihla – neomítnuté zvenku, zevnitř ano – nástěnné malby
  • dva typy zdiva: lomové (nalámané nepravidelné tvary, spojeno malbou) nebo kvádříkové (nespojované)
  • zdobný tvar: obloučkový vlys, zdobné portály a absidy
  • hlavní stavby: rotunda sv. Martina (na Vyšehradě), sv.Kříže (Staré Město) sv.Longina (Nové Město), bazilika sv.Jiří (Pražský hrad)
  • světské stavby:
  • hrady – od 11.století opevněná sídla, kamenné pevnosti čtvercového půdorysu, 1.ve Francii v povodí Loiry (dnes zámky), věžové stavby
  • tvrze – pro nižší šlechtu, opevněné, i u nás:Přimda (hrad) na Tachovsku, koncem 11.století
  • základy Pražského hradu – obrana tržiště, v 9.století dřevěná stavba, ze 3 stran hradby, na východě trůn pro panovníka (v den nástupu moci)
  • tržiště v místech Staroměstského náměstí, mezinárodní obchod (celnice, ungeld-sklad zboží, kostel, špitál)
  • románské obytné domy-klenuté místnosti, dnes sklepy, stály volně na vyhraženém prostoru, klikaté uličky (Týnská) nebo do uliční linie (Celetná ulice)
  • Itálie: šikmá věž v Pize, zvonice s arkádami

Sochařství:

  • jen reliéfy, náboženský charakter, doplňuje architekturu

Malířství:

  • Náboženské náměty, uvnitř architektury, nástěnné malby ve znojemské rotundě (světské náměty-Přemyslovci), knižní malba